کد مطلب:1471 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:251

چیزهایی که تیمم به آنها صحیح است


692- تـیـمـم بـه خاك و ریگ و كلوخ و سنگ صحیح است , ولی احتیاط مستحب آن است كه اگر خاك مـمكن باشد به چیز دیگر تیمم نكند و اگر خاك نباشد با ریگ یا كلوخ و چنانچه ریگ و كلوخ هم نباشد با سنگ تیمم نماید.



693- تـیـمـم بر سنگ گچ و سنگ آهك صحیح است و همچنین تیمم بر گرد و غباری كه روی فرش و لـبـاس و مانند اینها جمع می شود چنانچه به قدری باشد كه در نظر عرف خاك نرم محسوب شود صحیح اسـت اگـر چـه احـتیاط مستحب آن است كه در حال اختیار بر آن تیمم ننمایند و همچنین بنابر احتیاط مستحب در حال اختیار به گچ و آهك پخته و آجر پخته و به سنگ معدن مثل سنگ عقیق تیمم ننمایند.



694- اگـر خـاك و ریگ و كلوخ و سنگ پیدا نشود باید به گل تیمم كند و اگر گل هم پیدا نشد باید بر روی فـرش یـا لـبـاس و مانند اینها كه گرد و غبار در لای آنها می باشد یا آنكه بر روی آنها نشسته ولی به مـقـداری نـیست كه از نطر عرف خاك محسوب شود تیمم كند و اگر هیچ یك از اینها پیدا نشود احتیاط مستحب آن است كه نماز را بدون تیمم بخواند ولی واجب است بعدا قضای آن را بجا آورد.



695- اگر بتواند با تكاندن فرش و مانند آن خاك تهیه كند , تیمم به چیز گردآلود باطل است و همچنین اگر بتواند گل را خشك كند و از آن خاك تهیه نماید , تیمم به گل باطل می باشد.



696- كسی كه آب ندارد اگر برف یا یخ داشته باشد , چنانچه ممكن است , باید آن را آب كند و با آن وضو بـگـیـرد یا غسل نماید و اگر ممكن نیست و چیزی هم كه تیمم به آن صحیح است ندارد , لازم است نماز خود را در خارج وقت قضا نماید , بهتر آن است كه با برف یا یخ اعضاء وضو یا غسل را نمناك كند و اگر این هم ممكن نیست به یخ یا برف تیمم نماید و در وقت نیز نماز را بخواند.



697- اگـر با خاك و ریگ چیزی مانند كاه كه تیمم به آن باطل است مخلوط شود , نمی تواند به آن تیمم كند , ولی اگر آن چیز به قدری كم باشد كه در خاك یا ریگ از بین رفته حساب شود , تیمم به آن خاك و ریگ صحیح است .



698- اگر چیزی ندارد كه بر آن تیمم كند , چنانچه ممكن است باید بخریدن و مانند آن تهیه نماید.



699- تـیـمـم به دیوار گلی صحیح است و احتیاط مستحب آن است كه با بودن زمین یا خاك خشك , به زمین یا خاك نمناك تیمم نكند.



700- چیزی كه بر آن تیمم می كند باید پاك باشد و اگر چیز پاكی كه تیمم به آن صحیح است ندارد , نماز بر او واجب نیست , ولی باید قضای آن را بجا آورد , و بهتر آن است كه در وقت نیز نماز بخواند.



701- اگـر یـقین داشته باشد كه تیمم به چیزی صحیح است , و به آن تیمم نماید , بعد بفهمد تیمم با آن باطل بوده , نمازهایی را كه با آن تیمم خوانده باید دوباره بخواند.



702- چـیـزی كه بر آن تیمم می كند باید غصبی نباشد پس اگر بر خاك غصبی تیمم كند , تیمم او باطل است .

703- تـیمم در فضای غصبی باطل نیست پس اگر در ملك خود دستها را به زمین بزند و بی اجازه داخل ملك دیگری شود و دستها را به پیشانی بكشد تیمم او صحیح می باشد اگر چه گناه كرده است .



704- تیمم به چیز غصبی در حالی كه فراموش كرده یا غفلت داشته باشد صحیح است ولی اگر چیزی را خودش غصب كند و فراموش كند كه غصب كرده صحت تیمم او بر آن چیز محل اشكال است .



705- كـسـی كـه در جـای غـصبی حبس است , اگر آب و خاك آن هر دو غصبی است , باید با تیمم نماز بخواند.



706- چیزی كه بر آن تیمم می كند , بنابر احتیاط لازم باید گردی داشته باشد كه به دست بماند , و بعد از زدن دست بر آن نباید دست را به شدت بتكاند كه همه گرد آن بریزد.



707- تـیمم به زمین گود و خاك جاده و زمین شوره زار كه نمك روی آن را نگرفته مكروه است , و اگر نمك روی آن را گرفته باشد باطل است .